"ילדיכם אינם ילדיכם, כי פרי געגועי החיים אל עצמם. באים המה דרככם אך לא מכם, חיים עמכם אך אינם שייכים לכם. תנו לילדיכם את אהבתכם אך לא את מחשבותיכם, כי להם הגיגיהם" (חליל ג'ובראן, מהספר הנביא)
"מודעות וקשיבות בחינוך" - מוכר כגמול השתלמות
תפקידו של המורה ושל בית הספר משתנים לנגד עינינו במהירות. אחת התובנות בנוגע לתפקידו החדש של המורה, נובעת מהאתגרים הגדולים שעוברים על הילדים, ואף המבוגרים בימים אלו. ניתן לומר שהאתגר העיקרי הוא האתגר האנושי. להצליח לשתף פעולה עם האנשים הסובבים אותו, לא לריב ולא להישאר בודד - זהו הוא אתגר משותף הן לתלמיד והן למורה. והאתגר להכיר את עצמו ולבטא את ייחודיותו, גם הוא אתגר משותף לשניהם.
המורים יוצאים למסע משמעותי של מפגש עם עצמם, מפגש עם השקט, מפגש אחד עם השני, כמו רגע מחוץ לזמן. המורים יחוו את עצמם באופנים שונים ובלתי צפויים, יהיו ילדים שוב, וייזכרו כיצד ליהנות. הם יתבוננו ויכירו את עצמם ברובד נוסף ועמוק ויפתחו מודעות וקשיבות עצמית, אחד לשני, ומתוך כך גם עבור הילדים. כל זה יתממש בדרך סדנאית המשלבת הרצאות, סרטונים ומצגות, תרגילים ומשחקים, יצירה, מעגלי שיתוף והקשבה, דמיון מודרך ותנועה.
"אינטליגנציות מרובות בחינוך"
כיצד תומכים בהתפתחות הטבעית של הילדים? מה זה קשור לאינטליגנציות מרובות? מהי החשיבות של האינטליגנציה הרגשית? איך זה קשור לאושר? ולהצלחה בלימודים? ננסה לענות על שאלות אלו, נחקור ונלמד וגם נחווה על בשרנו. ההתחלה היא להבין את נקודות החוזק שלנו ושל כל ילדה וילד ובאיזו אינטליגנציה הם מצטיינים. יש חשיבות אדירה בחשיפה לגירויים והפעלות שונות במטרה לתת לילד חוויה של הכרות עם האינטליגנציות השונות הקיימות בתוכו.
"מודעות חינוכית" - לסייעות הגנים והצהרונים
הסייעות בגנים הן אחד המרכיבים החשובים ביותר בגן הילדים ואף בחינוך הילדים בכלל. הן אלו שנמצאות עם הילדים רוב שעות היום, יותר מהגננת ולעיתים אף יותר מההורים. הסייעת לוקחת חלק בהשפעה ובעיצוב אישיות הילד ודפוסיו ההתנהגותיים, מחשבתיים ורגשיים. שעות העבודה הרבות ועומס המשימות יוצרים שחיקה רבה ועייפות החומר אצל הסייעות, ובנוסף הן לא תמיד מתוגמלות כראוי ולא נהנות מאפשרויות להתפתחות אישית ומקצועית. אנו מבקשים לענות על צרכים אלו ולכן פיתחנו את הסדנאות לצוות. אנו רואים חשיבות עליונה בהעשרה והעצמה של צוות הסייעות, מתוך התפישה החינוכית שכל אדם הוא מודל לחיקוי עבור הילדים, ומתוך ההבנה שהילדים סופגים לא רק את מילותיו של המבוגר, אלא גם את התנהגותו הבלתי מודעת. אם נעצים את סייעות הגנים, נעצים את הילדים!
מטרות חיזוק העולם הפנימי והרגשי של הסייעות, אשר אוטומטית ישפיע על הקשר עם הילדים בגן ועל הגישה החינוכית. גיבוש הצוות, חיזוק והעמקה של הקשרים הבינאישיים בצוות הגן ובצוות הכללי. העשרה של הצוות בתפישות חינוכיות שונות (אינטליגנציה רגשית ואינטליגנציות מרובות, חינוך דמוקרטי, דיאלוגי, אנתרופוסופי). העלאת המודעות של הצוות לגורמים שונים המשפיעים על העבודה החינוכית. פורקן ושיתוף של רגשות (תסכולים, חששות, קנאה וכו'), ותיעולם ל"מקומות בונים". שחרור, השראה ומילוי מצברים וכוחות חדשים לצוות.
כלי העבודה בהם נשתמש: מעגל הקשבה - שיחה מובנית, דמיון מודרך, אומנות ככלי לביטוי רגשי, תנועה ומשחק, למידה דיאלוגית - תהליכית
"לראות את הילד להתבונן בעצמנו" - סדנה להורים
התפישה החינוכית החדשה מבינה כי הילדים הם ההשתקפות שלנו ואל לנו לנסות לעצב את דמותם לפי האידיאלים שלנו. לא פעם אנו מוצאים את עצמנו תשושים, חסרי אונים, חסרי סבלנות או כועסים, אל מול התנהגותם של ילדינו. זה הכי טבעי שיש וזה בסדר. השאלה היא איך נוכל ללמוד מהמצבים האלו, לגדול מהם ולהימנע מהם בפעמים הבאות. קשיים רבים בחינוך נובעים מהעובדה הפשוטה שההורים והמחנכים נמנעים מלצעוד בתהליך המודעות האישי, זה שסולל דרך להתרת דפוסים מעכבים ואמונות לא ריאליות. כאשר ההורה נוכח באופן שלם ואמיתי בחייו ובחיי הילד, מערכת היחסים שלו עם ילדו משתנה לחלוטין ומשהו חדש מתרחש, קסם ממש.
הסדנה כוללת נושאים שונים: תיאוריות של התפתחות ולמידה מודלים של עולם פנימי של ילדים ומבוגרים התבוננות ובחינה של ילדינו, של עצמנו ושל המשפחה חופש מול גבולות תקשורת והקשבה כעס והתנגדויות שיתוף פעולה חינוכי בקהילה
במהלך הסדנה יתקבלו חומרים כתובים, המלצות והפניות לספרים בנושאים השונים. הסדנה היא תהליכית ועל כן הקבוצה תהיה סגורה וקבועה, על מנת שיווצר בסיס טוב ללמידה.