"דמיון חשוב יותר מידע. כי הידע מוגבל אך הדמיון חובק עולם" (אלברט איינשטיין)
החוג מפגיש את הילדים עם העולם, מאפשר להם
חופש להיות ולבטא את עצמם, מעודד אותם להסתקרן, ללמוד, לחקור, ליצור, לשתף, ומחזיר אותם
תמיד פנימה אל מה שמתרחש בתוכם.
מה זה?
מסע מדהים אל עולמם הפנימי של הילדים, תוך כדי גילוי כל האוצרות החבויים שם: רגשות "טובים" ו"רעים", רצונות ומשאלות לב, רגשות, מחשבות, קונפליקטים ועוד. הילדים מפתחים בתוכם עוגן מנטלי ורגשי המאפשר להם להתמודד עם העולם החיצוני בצורה בטוחה, מוצלחת ומאושרת יותר.
מה זה נותן לילד?
מחזק דימוי עצמי חיובי ובטחון עצמי אינטליגנציה רגשית גבוהה יכולת ריכוז, למידה והקשבה פיתוח סקרנות טבעית פיתוח דמיון ויצירתיות תקשורת חיובית ובונה חיזוק היכולת לאהוב - את עצמו, את הזולת ואת הטבע
איך זה נעשה?
בחוג שנתי של 30 מפגשים, אחת לשבוע, המורכב מתנועה, מוזיקה וריקוד, תיאטרון ומשחקים, ריכוז וקואורדינציה, אומנויות, דמיון מודרך שיח וסיפור. אנו מחדדים את החושים, משוחחים דרך תיפוף, מפסלים אחד את השני לפי רגשותינו, הופכים שירים לציורים ועוד המון המון תרגילים ומשחקים. במהלך החוג הילדים מוקפים בגירויים יצירתיים רבים (כלי נגינה, תחפושות, משחקים, סיפורים, אביזרים ועוד), שכמו מושכים בחוט עדין את הדמיון, היצירתיות, הסקרנות והמקוריות הטמונה בתוכם. הילדים מגלים עולם חדש.
"כל ילד זקוק לאדם אחד שיאמין בו" (שלמה קרליבך)
למי שמתעניין ורוצה מידע נוסף ומעמיק יותר:
מטרות החוג
לתת לילדים חוויית חיים אחרת, מסגרת שבה
הוא ירגיש שרואים אותו באמת, שמקשיבים לו, מפרגנים לו, למי שהוא באמת, שמקבלים את
מה שהוא חושב, מרגיש, יוצר, אומר. לחשוף את הילדים לעולם סביבם ולעודד אותם
לקחת בו חלק פעיל, מתוך אהבה, סקרנות, יצירתיות, בטחון, אמפתיה, שיתוף. לחבר את הילדים לעולמם הפנימי, לקשר את
תודעתם אל הרגשות, המחשבות, התחושות שבתוכם. לחבר את הילדים אחד לשני, תוך כדי פיתוח
הקשבה, חמלה ואמפתיה זה לזה. וזאת דרך משחק, יצירה ולימוד משותפים ודרך שיתוף
חוויות. לאפשר לילדים מסע לגילוי תחומי עניין
אהובים עליהם וביניהם: טבע על כל תופעותיו, גוף האדם, שירים, סיפורים, הצגות, ארצות
בעולם, היסטוריה, בני אדם, ספורט ועוד המון אפשרויות. לאפשר לילדים מסע לגילוי דרכי ביטוי
אהובים עליהם וביניהם: ציור, מוזיקה, ריקוד, תנועה, ספורט, סיפור, שיחה, תיאטרון,
משחקי חשיבה ועוד.
נושאי השיעורים
הגוף שלי: הכל
מתחיל מהחיבור של הילד לגוף שלו, זה מה שהוא מכיר, זה מי שהוא. אנו נבחן את הגוף שלנו
מכל מיני זוויות והיבטים, דרך תנועה, עיסוי ויצירה, נאתגר את הגוף ונתחבר אליו. החושים: חלק מן השיעורים יוקדשו לחמשת החושים
השונים. דרך מחקר רב חושי, של העולם החיצוני, הילד לומד להכיר את העולם ואת מקומו בעולם. החיבור לגוף הוא אחד המרכיבים החשובים ביותר לילדים
בגילאים הצעירים. טבע: חלק מהשיעורים
מחולקים לנושאים מהטבע – מים, אש, אוויר, אדמה, עצים, חיות, צבעים. הילדים ילמדו
על עצמם דרך ההתבוננות בכל אחד מהדברים הקיימים מחוצה להם. רגשות: אחד המרכיבים החשובים
באישיותו של כל ילד הינו גם מרכיב חשוב בחוג, ואנו נגע בו הן באופן ישיר בשיעורים
המוקדשים לכך, והן באופנים עקיפים בשאר השיעורים. נשימה: בעזרת ההתחברות
לנשימה ולגוף, הילדים חווים מקום של שקט ובטחון ולומדים להתרכז ולהתחבר
לעולמם הפנימי. החברים: נושא זה נמצא איתנו כל הזמן, במסרים בסיפורים, בשיחות ובמעגלי ההקשבה, ביצירות במשחקים. כולנו חלק ממעגל מקבוצה,
ממשפחה, מקהילה, והדרך לאושר תלויה ביכולת של כל אחד ליצור את מערכות היחסים
הטובות והבריאות עם האנשים סביבו.
אופני הלמידה והביטוי / כלי העבודה שלנו
משחקים: הרבה משחקי
קואורדינציה וריכוז יעזרו לנו לחקור את החושים השונים, הרבה משחקים קבוצתיים
הדורשים תשומת לב, מחשבה ושיתוף יעזרו לנו לפתח איכויות תקשורת והקשבה. תיאטרון: עולם החיקויים
והדמויות יעזור לנו ללמוד מהחיות את האיכויות שלהן, כמו גם של המים והאש ועוד
רבים. משחקי פסלים ופיסולים יחברו אותנו לרגשות ויעזרו לנו לבטא אותם. תנועה: העבודה עם הגוף
בתנועה, בעמידה, בישיבה ובשכיבה, תתמוך בילדים ותיתן להם את תחושת הביטחון הדרושה
להם במסע הלימוד והמחקר. החיבור לגוף יפתח להם צוהר לעולמם הפנימי ויעגן את כל
החוויות החדשות. ריקוד: אחת הדרכים המעולות
לביטוי עצמי דרך הגוף, משחרר הרבה רגשות, משמח ומקרב בין הילדים. ציור: תמיד נחזור לצורה זו
של ביטוי כדי להפנים חוויות ולמידה חדשה. נצייר את הרגשות שעלו עם סיפור ששמענו,
נצייר את מה שראינו בדמיון כשעקבנו אחרי מסע המים בעולם ועוד. גם פיסול ועבודות
יצירה נוספות נכנסות בקטגוריה זו. שיח: בכל שיעור תהיה
לילדים הזדמנות לשמוע אחד את השני ולהביע את עצמם בדיבור. יהיו שיעורים שהדגש יהיה
על שיתוף ודיבור בזוגות ושלישיות ובמעגל הגדול. אחת הדרכים ליצור תחושת אחדות
ואחווה בקבוצה. סיפורים: אחת הדרכים הנפלאות
ללמד, לאתגר, לסקרן ולרתק את הילדים והם לא יודעים שובע. מוזיקה: תמיד ברקע תלווה
אותנו מוזיקה כזו או אחרת שתתמוך או תוביל את התהליך של הילדים, תעורר את הרגשות,
תרגיע את המחשבות ועוד. דמיון מודרך: בשכיבה או בריקוד,
בעיניים עצומות או פקוחות, הדמיון ילווה אותנו ויעזור לילדים לחצות גבולות מדומים,
להתגבר על פחדים, ולממש את הפוטנציאל הרדום שלהם.
מה החוג נותן לילד?
הפעילות
התהליכית הפרוסה לאורך זמן, מדגישה את העצמת הילד באופן אישי ואת העצמת הקבוצה. במהלך
התכנית כל ילד לומד להכיר את יכולותיו ואת יכולות חבריו לקבוצה ועל ידי כך הילדים
לומדים לכבד את עצמם ואת חבריהם לקבוצה. אנו מחזקים אצל הילד את האינטליגנציה
הרגשית הקשורה במודעות לעצמו ובתקשורת עם אחרים, וגם את שאר האינטליגנציות.
יכולות קוגניטיביות פיתוח ריכוז והקשבה קואורדינציה תקשורת מילולית טובה סקרנות בונה זיכרון ותכנון פעולות
מודעות רגשית עצמית שיפור בהכרת הרגשות שלנו ובמתן שמות
לרגשות יכולת טובה יותר להבין את הגורמים לתחושות הכרת ההבדלים בין הרגשות לפעולות
ניהול רגשות לקיחת אחריות על רגשות סובלנות וסבלנות התמודדות עם תסכול ושליטה בזעם פחות נפילות מילולית, פחות מריבות אלימות יכולת טובה יותר לבטא רוגז בצורה נאותה ירידה בגילויי התוקפנות או התנהגות של הרס
עצמי התמודדות עם מעגל הפחד והכעס
יחס חיובי לעצמו, לסביבה ולחיים עליה בתחושות חיוביות כלפי עצמו והסביבה הסתכלות חיובית על חוויות בחיים ירידה בבדידות ובחרדה החברתית חיזוק הדימוי העצמי חיזוק בטחון עצמי פיתוח יצירתיות ודמיון לקיחת דברים בפרופורציה נכונה
אמפתיה יכולת טובה יותר לאמץ פרספקטיבה של אדם
אחר שיפור האמפתיה והרגישות לתחושות של אחרים האזנה טובה יותר לאחרים
תקשורת מערכות יחסים רפרטואר התנהגותי רחב יותר ביחסים עם האחר מיומנות בתקשורת ותקשורת חיובית ובונה יכולת להביע דעה וליצור יחסים ידידותיים יכולת לשתף פעולה בקבוצה
חיבור לגוף מודעות עצמית גופנית דימוי עצמי חיובי בטחון עצמי פיתוח אינטליגנציה גופנית-תנועתית קשר מח - גוף
אמצעי עזר
הילדים מוקפים בגירויים יצירתיים, שכמו מושכים בחוט עדין את
הדמיון, היצירתיות והמקוריות הטמונה בתוכם.
בכל שיעור, בהתאם לנושא ולצרכים, הפעילות מגובה
באינסטרומנטים רבים להעשרת החוויה של הילדים:
אביזרי הפעלה ומשחק, בדים צבעוניים, תפאורה, תחפושות,
מוזיקה, כלי נגינה, קלפי מודעות, גירויים חושיים, ספרים ועוד. כולם באים במטרה לתת לילדים את נקודת הזינוק הטובה והבטוחה ביותר לכל מסע אליו הם יוצאים.